A PS5 és az Xbox: X legendája. Mi az a Teraflop? (2. rész)
Az előző részben megismerkedtünk a legújabb szuperkonzolokkal, továbbá azzal is, hogy miért van nagy jelentősége a játékiparban a flop-oknak. Láttuk, hogy ezek a lebegőpontos számok preferáltak a 3D grafikák esetében és a videókártyák teljesítményét sokszor úgy adják meg, hogy hány flop mozgósítására képesek. A PS5 és az Xbox X már közel 12 Teraflop-ot lesz képes megmozgatni, ami nem tűnik soknak, de ha átváltjuk a helyiértékeket, akkor hamar csillagászati számokat kapunk.
12 teraflop azt jelenti, hogy az adott grafikus egység képes egy másodperc alatt 12 trillió lebegőpontos művelet elvégzésére. 12 trillió = 12,000,000,000,000 db művelet. Ez azért nem kevés. Említettük, hogy a játékoknál rengeteg adat feldolgozására van szükség rövid időn belül, így ezek a nagy számok hamar szükségessé válnak, ha például nagy felbontásokban játszunk.
Az Xbox X grafikus egysége az AMD RDNA 2 kártyán alapul, míg a Sony Playstation 5 szintén ezt a kártyát veszi alapul, de csak 10.28 teraflop-ra lesz képes az Xbox 12 teraflop-jához képest. Ez igazából nem sok újdonság, mivel a felső kategóriás videókártyák is ilyen értékekkel dolgoznak manapság a brutál gamer PC-kben. Az NVIDIA’s RTX Titan például 16.1 Teraflop-ra képes, de cserébe több, mint félmillió forintba kerül. Ennyit azért nem mindenki ad ki egy kártyáért.
A flop-okért folyó harc éles, azonban nem csak ez számít a grafikus teljesítményben. Az új konzolokba például már az AMD legújabb technológiás RDNA 2 architektúrája kerül, ami egy kifinomultabb és hatékonyabb felépítés a régebbi kártyák felépítéséhez később. Az új Xbox-ban ehhez társul egy nyolcmagos, 16 szálas processzor, továbbá NVMe SSD, ami bőven megüti a jelenlegi felső kategóriás gamer PC-k specifikációit. A harc tehát ismét kiéleződik a konzolok és a számítógépek világa között. Ez persze addig tart, amíg a PC kártyákból ki nem jön az új és le nem körözi a konzolokét. Az Nvidia Ampere architektúra megjelenése például nincs messze.
Mindenesetre nincs kétség afelől, hogy az új konzolok brutális monstrumok lesznek a gaming világában. A Microsoft és a Sony is azt állítja, hogy hozni fogják a 60 FPS-t 4K felbontásban is még a követelőző játékoknál is. A Microsoft ezen felül az esport játékoknál 120 FPS-ről prédikál 4K-ban, ami nem lehetetlen, hiszen ezek a játékok grafikailag alacsonyabb követelményeket állítanak fel. A jövő tehát fényes. Aki szereti a konzolokat, annak a PS5 és Xbox X igazi mennyország lesz!