Mely specifikációk számítanak valóban a gaming monitoroknál? (2. rész)

ultrawide monitor

Az előző részben megnéztük néhány alapvetően fontos paraméterét a modern gamer monitoroknak, melyekkel érdemes tisztában lenni, ha éppen vásárlás előtt állunk. Láttuk, hogy a frissítési ráta szinkronizálása és a bemeneti késleltetés mind olyan értékek, melyek befolyásolhatják a játékélményt. Nézzünk meg még néhányat!gaming
A legtöbb monitornak van egy „response time”, avagy válaszadási idő paramétere. Ez annyit takar, hogy miliszekundumban mérve meddig tart az, hogy a monitor megváltoztassa egy pixelét egyik színről a másikra. Ez mérhető feketéből fehérbe, majd vissza, de általnosan elfogadott érték a GTG, avagy gray-to-gray, ami azt takarja, hogy a monitor elindul egy szürkével, majd végigmegy a szürke számos árnyalatán, végül visszatér az eredetibe. Minél alacsonyabb a response time, annál jobb, ugyanis a pixelek mindig időben váltanak a következő képkocka színeire. Ha nem elég gyors, akkor a „ghosting” jelensége figyelhető meg, és bizonyos tárgyak elhomályosodnak, esetleg fázisból kiesnek és olyan, mintha duplán látnánk őket. Gamerek számára a TN paneles monitorokat érdemes keresni, ugyanis ezek biztosítják a legjobb response time-ot. Cserébe viszont a színek kevésbé élénkek.
HDR
A modern monitorok egyik legnagyobb vívmánya a HDR technológia (high dynamic range). Leginkább 4K-s UHD monitorokon találjuk meg ezt az extrát, de más felbontásokon is kezd elterjedni. A HDR alapvetően kiszélesíti a megjeleníthető színek skáláját, ezáltal a színek sokkal élénkebben jelennek meg számunkra.monitor
Ha nem elég még a high-tech-ből, akkor nem maradhat le a Quantum Dot technológia sem. Ez egy viszonylag új fejlesztés. A lényege az, hogy a monitorban egészen apró kristály félvezetők vannak, melyek képesek egyetlen, rendkívül tiszta színt megjeleníteni. A gyártók zöld és piros fényű kristályokat tesznek a monitorba, majd kék fényt világítanak rájuk. Eredményképp egy sokkal teltebb fehér szín keletkezik, melyet meg lehet szűrni, így a szűrt színek is sokkal élénkebbek lesznek.Street Fighter
Az egyik leggyakoribb fontos paraméter gamer monitorok esetében még a képarány (aspect ratio). Ezek sokfélék lehetnek manapság, például 16:9, 21:9, vagy 32:10, de ez már a nagyon high-end kijelzők privilégiuma. Régebbi monitorok jellemzően 4:3-asok voltak. Az első szám a szélességet adja meg, a második pedig a magasságot. A sztenderdnek manapság még a 16:9 képarányon 1080p számít, de ez a jövőben változhat. Röviden tehát ennyit a gamer monitorok paramétereiről!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Tartalomjegyzék