Véget ért az Adobe Flash korszaka (1. rész)
Az Adobe Flash player hivatalos támogatottsága 2020 december 31-én leállt, ezáltal pedig egy nagy platformot is elvesztettünk. A Flash hatalmas jelentőséggel bírt egészen idáig, hiszen rengeteg játék, animált meme és vicces grafika mozgatórugója volt. Nem lehet azonban megfeledkezni arról sem, hogy számos hibája is volt biztonsági szempontból, és első sorban ezért állították le. Nézzük, hogy mi tette az Adobe Flash-t naggyá, és hogyan tovább 2021-ben.
A Flash története
Az Adobe hivatalosan 2021 január 12-től blokkolja a Flash tartalmak futtatását, és a cég azt javasolja, hogy a Flash-t teljes mértékben töröljük biztonsági okokból. Nem lesz több frissítés hozzá és régebbi verziókat sem tudunk majd letölteni a hivatalos weboldalról. Egyébként túl sok változást nem fogunk érzékelni a mindennapokban, ugyanis a legtöbb weboldal a Flash-t már rég lecserélte modernebb és biztonságosabb megoldásokra.
1996-ban a Macromedia nevű cég megszerzett egy vektor alapú animációs eszközt, melynek FutureSplash volt a neve. Ezt az eszközt eredetileg a FutureWave Software cég adta ki 1993-ban. A Microsoft és a Disney online is használta már ezt a technológiát arra, hogy böngészőkben animált tartalmat jelenítsen meg. Miután a Macromedia megszerezte a FutureSplash-t hivatalosan is, úgy döntött, hogy új brand-et csinál belőle Macromedia Flash 1.0 néven, majd kiadták egy társpluginként a Macromedia Flash Player mellé.
A 2000-es évek közepére ez a Flash plugin hatalmas sikernek örvendett, hiszen a böngészős játékok és animációk mozgatórugója lett. Azért lett oly sikeres, mert egy egyszerűen telepíthető pluginról volt szó, ami a legtöbb böngészővel kompatibilis volt. Mivel a Flash vektor alapú grafikákat használt, a létrehozott animációs fájlok mérete egészen kicsi maradhatott. Ez rendkívül fontos volt akkoriban, amikor az internetsávszélességek korlátoltak, alacsonyak voltak.
Vektor alapú grafika és a Flash fejlődése
A vektor alapú grafikák effektíve szöveges alapú instrukciók. Végtelen méretet ölthetnek, végtelen skálázhatóságuk van, ugyanis nincs előre megadott méretük a raszter grafikákkal szemben. A raszter grafikák sokkal nagyobb méretekkel dolgoztak és pixelesedtek, amikor nagyobb felbontásra kerültek. A Flash ezzel szemben sokkal rugalmasabb és egyszerűbb volt. Lehetővé tette bárkinek, hogy létrehozzon játékokat, bannereket, reklámokat, animációkat, stb. A Flash-el még komplett weboldalakat is készítettek, melyek akkoriban jól néztek ki és gyorsan, reszponzívak voltak.
A Macromedia sokat dolgozott a Flash fejlesztésével ezután, de hamarosan hibák is jelentkeztek. Mindez kiderül a következő részből.